د/طيــر الحــرم
منتجات أوباجي أسمع عنها فقط لكن ماعرفش تركيبها بس هي عباره عن مقشرات للبشرة

ولازم توقفيها تدريجي ولو أمكن تستمري عليها مره أسبوعيا بعد لما توقفيها تدريجي

ولو مشكلة الكلف رجعتلك تاني يبقى ممكن يكون فيه سبب يعني مثلا كثرة التعرض للشمس أو لحرارة الفرن أو فيه لخبطة هرمونات أو تكيس بالمبايض أو حمل أو حبوب منع الحمل

أو خلل في أي غدة بالجسم

طيب فيه أي شكوى بتشتكي منها بجسمك؟؟دورتك مش منتظمة أو فيه زيادة بالوزن أو إفرازات من الثدي
د/طيــر الحــرم
حبيبتي شرايح الشمع جدا قاسيه على بشرة الوجه مش بحبها للوجه أبدا

الوجه استخدمي الخيط أو الأمواس النسائية فقط

استخدمي الآن كريم فيوسيكورت 3 مرات باليوم لمدة أسبوع

مع كمادات ماء بارد أو ثلج كل شويه
د/طيــر الحــرم
جزانا وإياك عزيزتي

بالنسبة للإكزيما

أول شئ بالعلاج هو تجنب السبب

يعني لو إكزيما باليدين يبقى تجنبي استخدام الصابون الكتير أو غسيل المواعين ولازم تلبسي قفازات وانتي بتغسلي ايديكي

ودايما ايديكي مترطبة بفازلين كحماية

ولازم مع العلاج تاخدي أقراص ضد الحساسية لتهدي الحكة علشان من كتر الحكة هاتجرحي نفسك ويحصل إلتهاب

ولو مكان الحكة حصل إلتهاب أو صديد يبقى لازم مضاد حيوي

وطبعا ملابسك لازم تكون قطنية

يعني تجنبي أي شئ يزود الحساسية والإكزيما

هاتي مرهم بيتنوفيت إن .. Betnovate N ointment

خدي بالك فيه حرف إن وخدي بالك إنه مرهم

تحطي منه مرتين باليوم لمدة أسبوعين لحد ما الجروح تلتئم

والحكة لو شديدة خدي قرص واحد يوميا مره ليلا من حبوب تليفاست Telefast tab

ولو محتاجة مرطب لوشن خفيف يومي يبقى أتوديرم بي أو زنك من ماركة بيوديرما

Atoderm po zinc

خدي بالك من كلمة زنك

من شركة بيوديرما

ولازم تعرفي إن الإكزيما مزمنة يعني أوقات بتزيد وأوقات بتهدأ لكن هي مزمنة ولازم تتجنبي الأمور اللي بتزودها معك

ولو أمكن ترسليلي صورة على الخاص لأي مكان فيه إكزيما الآن

هل عليها قشور؟؟
يونا
يونا
السلام عليكم ورحمة الله كيفك يادكتوره جزاك الله خير عالمعلومات وعلى صبرك على اسئلة البنات * انا عمري 26 عندي تساقط في الشعر من سنه تقريبا لما امشط شعري المشط يمتلي شعر وماعنددي فراغات في شعري الا في الغره شئ بسيط جدا لايذكر ... ورحت لدكتوره وسويت تحاليل طلعت التحاليل سليمه مافيني اي شي والغده الدرقيه ما اشتكي من اعراضها الحمدالله كتبت لي بخاخ للشعر وحبوب سترس تاب استخدمتها لمدة شهر و مالقيت تحسن ابدا * وكمان انا فجأه جاتني قشره في شعري وبعض الاوقات تسير فروة شعري دهنيه مع ان شعري ماكان دهني ابدا واستخدمت تي جل من نيتروجينا لقيت تحسن ممتاز لكن للاسف قال الصيدلي سحبوه من الاسواق 1- الحين يادكتوره هل اللي فيني فعلا تساقط شعر ولا هوا طبيعي ينزل الشعر ؟؟؟ مع اني في المناسبات فقط استخدم كاوية الشعر و الفير... 2- هل القشره تسبب رائحه لفروة الشعر ؟؟ كمان يادكتورة لمن استخدم حمام زيت للفروه والشعر لو مهما غسلت في شعري يبقى دهني كم يوم وبعدين يرجع تمام بس بعدين ترجع القشره... هل ينفع لحالتي استخدم زيوت لفروة الرأس اذا لا كيف اهتم بشعري؟؟ 3- اختي عمرها 19 و فيها بهاق بس لونه خفيف مو ابيض مره بسيط وحجمه برضو بسيط ممكن 7 سم طوله في ساقها هل له علاج ؟ 4- هل يوجد منتج طبي يطول الرموش؟ 5- اختى عندها هالات بس مرات تكون واضحه و مرات تكون خفيفه هل ينفع استخدم لها الكريم اللي حضرتك كتبتيه في البدايه اللي لونه برتقال؟؟ وهل ينفع استخدملها كريمات التفتيح اللي وصفتيها في بداية الموضوع علما بان عمرها 19 سنه . وياليت تديني كريم واقيي للشمس لاختي استحدمت تبع لويس ويدمر سبب لها حبوب ابغى واقي يناسب جميع البشرات... وجزاك الله خير غاليتي:26::26::26::26::26::26::26:
السلام عليكم ورحمة الله كيفك يادكتوره جزاك الله خير عالمعلومات وعلى صبرك على اسئلة البنات ...
دكتورة ممكن تجاوبي على اسئلتي .. شكلك ما انتبهتي لها :)
د/طيــر الحــرم
السلام عليكم ورحمة الله كيفك يادكتوره جزاك الله خير عالمعلومات وعلى صبرك على اسئلة البنات * انا عمري 26 عندي تساقط في الشعر من سنه تقريبا لما امشط شعري المشط يمتلي شعر وماعنددي فراغات في شعري الا في الغره شئ بسيط جدا لايذكر ... ورحت لدكتوره وسويت تحاليل طلعت التحاليل سليمه مافيني اي شي والغده الدرقيه ما اشتكي من اعراضها الحمدالله كتبت لي بخاخ للشعر وحبوب سترس تاب استخدمتها لمدة شهر و مالقيت تحسن ابدا * وكمان انا فجأه جاتني قشره في شعري وبعض الاوقات تسير فروة شعري دهنيه مع ان شعري ماكان دهني ابدا واستخدمت تي جل من نيتروجينا لقيت تحسن ممتاز لكن للاسف قال الصيدلي سحبوه من الاسواق 1- الحين يادكتوره هل اللي فيني فعلا تساقط شعر ولا هوا طبيعي ينزل الشعر ؟؟؟ مع اني في المناسبات فقط استخدم كاوية الشعر و الفير... 2- هل القشره تسبب رائحه لفروة الشعر ؟؟ كمان يادكتورة لمن استخدم حمام زيت للفروه والشعر لو مهما غسلت في شعري يبقى دهني كم يوم وبعدين يرجع تمام بس بعدين ترجع القشره... هل ينفع لحالتي استخدم زيوت لفروة الرأس اذا لا كيف اهتم بشعري؟؟ 3- اختي عمرها 19 و فيها بهاق بس لونه خفيف مو ابيض مره بسيط وحجمه برضو بسيط ممكن 7 سم طوله في ساقها هل له علاج ؟ 4- هل يوجد منتج طبي يطول الرموش؟ 5- اختى عندها هالات بس مرات تكون واضحه و مرات تكون خفيفه هل ينفع استخدم لها الكريم اللي حضرتك كتبتيه في البدايه اللي لونه برتقال؟؟ وهل ينفع استخدملها كريمات التفتيح اللي وصفتيها في بداية الموضوع علما بان عمرها 19 سنه . وياليت تديني كريم واقيي للشمس لاختي استحدمت تبع لويس ويدمر سبب لها حبوب ابغى واقي يناسب جميع البشرات... وجزاك الله خير غاليتي:26::26::26::26::26::26::26:
السلام عليكم ورحمة الله كيفك يادكتوره جزاك الله خير عالمعلومات وعلى صبرك على اسئلة البنات ...
جزانا وإياك عزيزتي ومعذرة على تأخري عليك بالرد مانتبهت إلا الآن لمشاركتك

بالنسبة لقشرة الشعر فعلا بتعمل رائحة للشعر

هاتي شامبو نيزورال أو شامبو سل سن بلو

استخدميه مرتين بالأسبوع في الشتاء و3 مرات بالأسبوع بالصيف

بس لازم تتركي رغوة الشامبو على شعرك لمدة 5 دقايق ثم تشطفيه بماء عادي

وممكن يكون دا من أسباب التساقط عندك

وهاتي حبوب سينتروم Centrum خدي حبتين باليوم لمدة شهرين

مع حبوب زنك قرص واحد فقط بوسط وجبة الغذاء لمدة شهرين

ولو فيه أنيميا يبقى لازم تحسنيها سواء بالأكل أو بالأدوية

وكثري من أكلك الخضار والفاكهة 10 حبات يوميا منوعين

البيض الحليب وخصوصا النيدو والكيري

شرب الماء

التمر

العسل الأسود المصري عسل قصب السكر

اللحوم الكبدة

وفيه منتج لتساقط الشعر عباره عن محلول بالأعشاب آمن جدا جدا وممتاز وسعره غالي شويه تقريبا 200 ريال تقريبا ..اسمه فيللا بورجيني أناجين بلس لوشن Villa Borghini anagen plus

لو سعره مش مناسب قوليلي أكتبلك شئ غيره

مع عمل حمام زيت مرتين بالأسبوع قبل غسل الشعر بشامبو القشرة

تحطي حمام الزيت 4 ساعات

متكون من (( زيت خروع - زيت صبار - زيت سدر - زيت لوز حلو )) اللي متوفر منهم إعملي بيه خلطة زيوت

وحمام كريم زي فاشكول

بعد ماتغسلي شعرك

حمام الكريم تستخدميه على الشعر فقط

حمام الزيت يستخدم على الشعر وفروة الرأس كمان

طبعا شامبو القشرة لمدة شهر هايسبب جفاف شويه بشعرك فرطبي شعرك فقط بنقاط من تونيك فازلين السائل أو نقاط من زيت اللوز الحلو

كريم الهالات ممتاز واستخدميه لأختك عادي بس لازم الأول تتجنب سبب الهالات يعني لو قلة تغذية أو سهر أو ضعف أو انيميا

وبالنسبة لمنتجات تطويل الرموش اه فيه

طبعا غير زيت الخروع

فيه ماسكرا طبية من ماركة فولتين

Foltene eye lash

منتج طبي هاتلاقيه في الصيدليات مش بمحلات التجميل

وفيه منتج تاني بشوف دكاترة بينصحوا بيه وهو عباره عن قطرة لعلاج الماية الزرقا للعين وبتطول الرموش جدا

لكن بتعمل عرض جانبي وهو هالات سوداء شديدة جدا جدا كمان بتأثر على ضغط العين

فمش بنصح بيها لأن شكل هالاتها جامد وشديد

وبالنسبة للبهاق عند أختك ياريت ترسليلي صورته على الخاص

وبالنسبة لواقي أشعة الشمس